Handpijn

Er zijn veel voorkomende problemen de hand die kunnen interfereren met de activiteiten van het dagelijkse leven (ADL), waaronder de volgende:

artritis

Artritis is gewrichtsontsteking en kan voorkomen in meerdere gebieden van de hand en pols. De pijn bij artritis kan uit veel verschillende bronnen, waaronder ontsteking van de volgende:

synoviale membraan – (gezamenlijke voering) een heldere, kleverige vloeistof die vrijkomt bij de synoviale membraan en werkt als een smeermiddel voor de gewrichten en pezen.
pezen – de taaie koorden van weefsel dat de spieren verbinden met botten.
ligamenten – een witte, glanzende, flexibele band van vezelig weefsel dat de gewrichten samenbindt en verbindt de verschillende botten en kraakbeen.
Artrose, een degeneratieve gewrichtsziekte, is de meest voorkomende vorm van artritis bij oudere mensen. Het is een langzaam voortschrijdende ziekte die vooral van invloed op de handen en de grote dragende gewrichten van het lichaam, zoals de knieën en heupen. Artrose in de handen of heupen kan in de familie, of worden veroorzaakt door blessures, overbelasting, spierspanning, of vermoeidheid.
Heberden nodes, abnormale uitbreiding van het bot of kraakbeen – ongeveer de grootte van een erwt of kleiner – kan optreden in de vingergewrichten, en kan worden verergerd door artrose.

carpaal tunnel syndroom

Carpaal tunnel syndroom is een ziekte waarbij de zenuw wordt gecomprimeerd als het door de carpale tunnel in de pols, een smalle kleine ruimte. Aangezien de zenuw zorgt zintuiglijke en motorische functies om de duim en drie middelste vingers, kunnen vele symptomen resultaat.

De volgende zijn de meest voorkomende symptomen voor carpaal tunnel syndroom. Kan echter elk individu anders ervaren symptomen. Symptomen kunnen zijn:

• moeite om een ​​vuist
  • moeite grip objecten met de hand (en)
  • pijn en / of gevoelloosheid in de hand (en)
  • "Pinnen en naalden" gevoel in de vingers
  • opgezwollen gevoel in de vingers
  • brandend of tintelend gevoel in de vingers, vooral de duim en de wijs-en middelvinger

ganglion

Zachte, met vocht gevulde cysten kunnen ontwikkelen op de voorkant of achterkant van de hand zonder duidelijke reden. Dit zijn de zogenaamde ganglion – de meest voorkomende, goedaardige (niet-kanker), weke delen tumor van de hand en pols.
De volgende zijn de meest voorkomende symptomen voor ganglion. Kan echter elk individu anders ervaren symptomen. Symptomen kunnen zijn:

pols pijn die wordt verergerd bij herhaald gebruik of irritatie
een langzaam groeiende, plaatselijke zwelling, met milde pijn en zwakte in de pols
een schijnbaar cyste die is glad, stevig, rond, en / of tender
De symptomen van ganglion cysten kunnen lijken op andere medische aandoeningen of problemen.

peesproblemen

Twee belangrijke problemen in verband met de pezen zijn peesontsteking en peesschedeontsteking. Tendinitis, ontsteking van een pees (de taaie koorden van weefsel dat de spieren verbinden met botten) kan invloed hebben op elke pees, maar wordt het meest gezien in de pols en vingers. Als de pezen geïrriteerd raken, zal zwelling, pijn en ongemak voorkomen.
Tenosynovitis is de ontsteking van het slijmvlies van de peesscheden die de pezen omsluiten. De peesschede is meestal de site die ontstoken raakt, maar zowel de schede en de pees kan tegelijkertijd ontstoken raken. De oorzaak van peesschedeontsteking is vaak onbekend, maar meestal spanning, overbelasting, verwonding of overmatige lichaamsbeweging kunnen worden betrokken. Tendinitis kan ook gerelateerd zijn aan ziekte (dwz, diabetes of reumatoïde artritis).
Vaak peesaandoeningen omvatten het volgende:

laterale epicondylitis (algemeen bekend als tennis elleboog) – een ziekte die wordt gekenmerkt door pijn in de achterkant van de elleboog en onderarm, langs de duimzijde wanneer de arm wordt langs het lichaam met de duim afgewend. De pijn wordt veroorzaakt door schade aan de pezen die de pols buigen naar achteren uit de buurt van de handpalm.
mediale epicondylitis (algemeen bekend als golfer of honkbal elleboog) – een ziekte die wordt gekenmerkt door pijn van de elleboog naar de pols aan de palm zijde van de onderarm. De pijn wordt veroorzaakt door schade aan de pezen die de pols in de richting van de handpalm te buigen.
rotator cuff tendinitis – een schouder stoornis die wordt gekenmerkt door de ontsteking van de schouder capsule en de bijbehorende pezen.
DeQuervain's tenosynovitis – de meest voorkomende vorm van tenosynovitis aandoening die wordt gekenmerkt door de peesschede zwelling in de pezen van de duim.
vingerdruk / trekker duim – een tenosynovitis ziekte waarbij de peesschede ontstoken raakt en verdikt, waardoor het voorkomen van de gladde uitbreiding of flexie van de vinger / duim. De vinger / duim kan vergrendelen of "trigger" plotseling.